Intervisiebijeenkomsten over agressie op de werkvloer

We verzorgen intervisiebijeenkomsten met medewerkers die te maken hebben met agressie op het werk.

Uit onze ervaring blijkt dat intervisie na agressietrainingen effectief meehelpt aan de borging van de vaardigheden die geleerd zijn. Bovendien heeft intervisie een preventieve werking op mogelijke problemen in de werksfeer.

Intervisie is

  • een gestructureerde methode om
  • van elkaars
  • werkvraagstukken
  • te leren

Ad a:

Intervisie is een gestructureerd gesprek. De structuur is er om effectief en efficiënt de inbrenger van een vraagstuk verder te helpen. Er bestaan veel intervisievormen.

Ad b:

Meestal  bestaat een intervisiegroep uit 5 tot 8 personen.

Ad c:

Met intervisie krijg je inzicht in je eigen handelen in bepaalde situaties, omgevingen of vraagstukken die met het werk te maken hebben. Specifiek is deze intervisie opgezet als borging op de training omgaan met verbale agressie. Hoe breng je het geleerde in de praktijk? Je krijgt zicht op je voorkeursgedrag, waar liggen je valkuilen, in welke omstandigheden neemt je effectiviteit af? Bovendien krijg je adviezen aangereikt van je collega-deelnemers: wat zouden zij doen als zij in jouw schoenen staan?

Ad d:

Het leren over jezelf, de effectiviteit van je handelen en de mogelijkheden om die te vergroten staan voorop. En door actief bij te dragen aan de casuïstiek van de andere deelnemers leer je ook van hun vragen.