juli 2014
Over hulpverleners in de thuiszorg die soms last hebben van hun agressieve cliënten maar die dat haast niet durven te zeggen!
Tijdens een van de basistrainingen die we geven aan medewerkers in de thuiszorg krijgen we de volgende vraag van een jonge vrouw van 18 jaar, zij heeft net de opleiding tot verzorgende afgerond:
‘Ik moet een paar keer per week naar meneer X om hem te helpen met wassen en aankleden. Het is een oude man die mij telkens probeert aan te raken tijdens het helpen. Als ik er wat van zeg dan zegt hij: ‘ach meissie toch, je komt net kijken, laat me toch’. Wat ik ook doe, hij blijft het proberen. Nu durf ik er bijna niet meer naar toe want ik voel me onveilig en bovendien beledigd. Hij vraagt ook telkens of ik de opleiding eigenlijk wel af heb. Ik durf het ook niet aan mijn leidinggevende te vertellen want straks ben ik mijn baan kwijt. Wat kan ik doen?’
Wij (trainer en actrice) en de groepsgenoten steunen haar ten eerste bij het assertiever optreden tegenover deze cliënt. Daarnaast vinden wij dat de leidinggevende wel degelijk op de hoogte dient te worden gebracht want er is hier spraken van ‘grensoverschrijdend gedrag’. In de training noemen we dit C gedrag wat betekent dat de persoonlijke grenzen van de werker worden overschreden (Wat pik je nog net wel en wat ECHT niet?).
Maar goed, assertiever optreden! Dat is makkelijk gezegd! Hoe moet dat dan? We bootsen de situatie na en laten haar (maar ook andere collega’s die schoorvoetend bekennen ook wel eens in zo’n situatie te hebben gezeten) herhaaldelijk zeggen dat ze zijn gedrag niet accepteert. En natuurlijk gaat ook dat niet zomaar want laten we wel wezen, deze man intimideert en het lukt hem ook aardig. We letten op haar houding, haar stem, haar manier van zeggen maar ook op de woorden die ze het beste kan gebruiken.
‘Ik wil niet dat u mij probeert aan te raken’ of ‘Ik wil het niet en ik wil dat u daarmee stopt’. Als deze man doorgaat met zijn gedrag dan rest er niets anders dan de zorg te stoppen. Je eigen veiligheid gaat voor.
Behalve het trainen van vaardigheden om dit assertiever aan te pakken, adviseren we het management van de organisatie om meer oog te hebben voor hun (jonge) medewerksters. Elke organisatie in de gezondheidszorg moet bovendien een agressiebeleid hebben en daarin staat o.m. dat dit soort gedrag niet getolereerd wordt. Gebeurt dit wel dan dreigt in het uiterste geval beëindiging van de zorgverlening.
Seksuele intimidatie is een ernstige vorm van agressie waarbij medewerkers behoorlijk stevig in hun schoenen moeten staan om dit af te weren dan wel om te buigen.
Op 25 september geef ik samen met een acteur een workshop. Ik nodig je van harte uit om deel te nemen want je eigen gezondheid staat op nr. 1.
https://schooltegenschelden.nl/weerbaarheidstraining-omgaan-met-lastige-klanten-in-den-haag/
0 reacties